Jak napisać strategię marketingową?

Dlaczego ponad 50% polskich przedsiębiorstw deklaruje brak strategii marketingowej?

Jeśli mielibyśmy wymienić powody dla których tak jest, to moglibyśmy wyróżnić m.in. brak określonej misji i celów firmy, brak analizy przedsiębiorstwa oraz sytuacji rynkowej wraz z badaniem konkurencji. Nieokreślona i utrudniona komunikacja między firmą a klientami. Brak badań możliwości oraz zagrożeń wraz z sposobami na ich uniknięcie. Można tak wymieniać w nieskończoność…

„Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów„, to słowa Alberta Einsteina i idealnie nawiązuje do większości firm, które wykonując wciąż te same działania, oczekują innych efektów, a te na końcu są niezadowalające.

 
Kolejną barierą dla wielu firm jest niewystarczająca wiedza oraz czas, a właściwie jego brak. Dlatego wiele firm decyduje się na zlecenie na zewnątrz, przygotowania wraz z opracowaniem dokumentu strategii marketingowej.
 

Jaki jest cel strategii marketingowej?

Celem posiadania strategii marketingowej dla firmy jest rozumienie aktualnej sytuacji firmy, nadanie jej kierunku rozwoju oraz zapewnienie bezpieczeństwa finansowegoDzięki przemyślanej strategii określamy grupy docelowe, przewagę nad konkurencją, sposób komunikowania się z klientemDodatkowo opracowujemy i wskazujemy kanały promocyjne i reklamowe, budujemy treści reklamowe, analizujemy opłacalność planowanych działań. Na końcu opracowujemy szczegółowy harmonogram działań promocyjno-sprzedażowy.

Strategia marketingowa – jak ją napisać?

Sposobów jest wiele, jednak my zalecamy podzielić to na podstawowe działy: analiza, strategia i komunikacja. Cała strategia powinna zawierać 5 etapów, oto one.

  1. W pierwszym etapie „rozpoznajesz na nowo” swoją firmę, jej produkty oraz usługi. Definiujesz swoją misję i wartości firmy. Oceniasz obecną sytuację firmy. Krok po kroku wykonujesz profesjonalną analizę strategiczną swojego przedsiębiorstwa.
  2. Kolejnym etapem jest analiza makrootoczenia za pomocą odpowiednich narzędzi. Badasz czynniki polityczne, ekonomiczne, społeczne, technologiczne oraz prawne na wybranym rynku. Analizujesz rynek docelowy, trendy i perspektywy.
  3. Uważnie badasz konkurencję, badasz przykłady dobrych i złych praktyk w działalności marketingowej przedsiębiorstw stanowiących Twoją konkurencję,
  4. Czas na segmentację grup docelowych, wskazanie motywacji zakupowych, wartości i sposobów dotarcia. Wizualizujesz sobie swoje grupy odbiorców. Tworzysz konkretną personę odbiorcy i i odpowiadasz na pytanie: dlaczego ma chcieć „mnie” kupić, jakie jego potrzeby zaspokoję?
  5. Precyzyjnie określasz cele strategiczne swojej marki oraz cele komunikacyjne dla każdej grupy docelowej wraz ze wskazaniem kanałów dotarcia.
  6. Analizujesz opłacalność planowanych działań wraz z opracowaniem harmonogramu działań np na rok, dobierasz skuteczne narzędzia do monitorowania skuteczności wdrażania strategii marketingowej.

Aby dobrze wykonać analizę przedsiębiorstwa możesz skorzystać z takich narzędzi jak 5 sił Portera, analizy metodą PEST(EL), SMART, SWOT.

 

Jeśli czujesz, że nie masz wystarczającej wiedzy (żaden wstyd), kompetencji bądź zwyczajnie nie masz czasu i chcesz się skupić na swojej firmie oraz produktach/usługach…ale czujesz, że dobra strategia marketingowa jest potrzebna Twojej firmie – możemy to zrobić za Ciebie zapoznaj się z naszą ofertą i skontaktuj się!

Skontaktuj się z nami mailowo: agata@komunikatywnie.pl

NASZE SOCIAL MEDIA:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.